CERTIFIKÁTY PŘÍRODNÍ KOSMETIKY


 CO JE ORGANICKÁ ,,PŘÍRODNÍ'' KOSMETIKA A JAK SE V NÍ VYZNAT?

 

Image kosmetických značek už se prakticky neobejde bez přívlastků „přírodní“ či „bylinná“. Podle čeho se může orientovat spotřebitel, který si chce vybírat výrobky skutečně ohleduplné k přírodě i k vlastnímu zdraví? 

Stále se rozšiřující škála výrobků, zvyšující se počet prodejních míst, růst tržeb (předpokládaný obrat v Evropě letos přesáhne 1 miliardu eur) a zájem spotřebitelů o cokoliv „přirozeného a původního“. To vše vytváří z přírodní kosmetiky, vedle wellness a kosmetiky pro muže, jeden z největších kosmetických trendů současnosti. Zatímco se kosmetické firmy a drogistické řetězce předhání v uvádění dalších značek na trh, nejasnosti o tom, co skutečně znamená označení „přírodní“ či „organické“, zůstávají. Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech. O „ekologickém“ původu rostlinných složek se můžete rovněž jen dohadovat. Stěžovat si nemáte kde, protože nic z toho není v rozporu se zákonem.

Pravda – některé značky mají tak dobré jméno, že tvrzením typu „bez syntetických přísad“ nebo „netestováno na zvířatech“ spotřebitelé prostě důvěřují. Přesto existují některé standardy a certifikáty, které mohou orientaci na trhu usnadnit. Hledisek při výběru můžete uplatnit hned několik.

Co si představit pod pojmy organická či bio-kosmetika? Obecně vzato, přírodní kosmetika by měla obsahovat pouze nebo převážně přírodní ingredience, tedy takové, které pocházejí z rostlin nebo minerálů. 

 

Jednotlivé standardy přitom připouštějí různé procento zastoupení syntetických složek, obvykle od 0 % do 30 %. Nejednotný je přístup k užívání syntetických konzervantů, živočišných látek, případně k požadavkům na ekologická balení. Označení organická kosmetika nebo biokosmetika se většinou chápe ještě přísněji – složky by měly v maximálně možné míře pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství a nebo z kontrolovaného sběru na přísně vybraných lokalitách. Nesmí být testovány na zvířatech a obsahovat GMO. Používání ropných derivátů, syntetických barviv, parfémů a konzervantů je zakázáno. Podmínkou je možnost zpětného ověření původu vstupních bio surovin, bez ohledu na zemi zpracování. Povinností je i užití recyklovatelných obalových materiálů, pravidlem je pak balení pouze do nejnutnějších obalů.

Zatímco značení biopotravin podléhá legislativě Evropské unie, používání termínů „bio“ či „přírodní“ v kosmetickém průmyslu není zatím zákony nijak omezeno. V praxi to znamená, že si každá země, asociace či dokonce jednotlivý výrobce může zatím definovat pojem „přírodní kosmetika“ dle vlastních kritérií. Snaha o zjednodušení stávající situace je na místě. Jak dokazuje úspěch certifikovaných biopotravin v Evropě, spotřebitelský potenciál zájemců o přírodní produkty je obrovský. Dokud však budou pouze skalní vyznavači bio schopni rozeznávat, co je a co není skutečně přírodní, nebude se trh s biokosmetikou rozvíjet. 

 

a23418ee08f980969a450b6dd3abd33a

Známky, které pomohou


 

BDIH

 

Budete-li se na našem trhu zajímat o kosmetiku s co možná největším obsahem skutečně přírodních látek, setkáte se na našem trhu  nejčastěji se známkou Přírodní kontrolovaná kosmetika. Nejstarší, původně pouze v Německu platná známka kvality z roku 1996  (uděluje ji německá asociace BDIH –Spolkový svaz německých podnikatelů v průmyslu a obchodu sdružující obchodní a výrobní  firmy z oblasti farmacie, health care produktů, potravinových doplňků a kosmetiky), je dnes jednou z nejčastěji užívaných ochranných známek i na mezinárodní úrovni. Výrobky s certifikátem BDIH nemohou obsahovat ropné produkty, syntetické konzervační a vonné látky ani syntetická barviva. Suroviny se nesmějí získávat z mrtvých zvířat a výrobky ani složky nesmějí být na zvířatech testovány. Rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, buďto z ekologického zemědělství nebo z

 

 

 

kontrolovaných sběrů ve volné přírodě. Splnění podmínek posuzuje mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode. Pozor: známka BDIH nemusí nutně znamenat, že se jedná o bioprodukt! V době, kdy směrnice vznikala, nebyl na ekologický původ přírodních surovin kladen takový důraz jako nyní. Z těchto důvodů v názvu nejsou výrazy „bio“ ani „organic“, ale „Kontrollierte Natur Kosmetik“. Ačkoliv jsou při výrobě používány zpravidla certifikované biosuroviny, jejich skutečný podíl v konečných výrobcích není na obalu procentuelně deklarován. Na našem trhu lze s tímto logem získat vybrané výrobky značek: Lavera/Laveré, Logona, Sante Naturkosmetik, Primavera, Weleda, Dr. Hauschka, Maharishi Ayurveda, Fitne a jiné.

 


ecocert           Soil-association          Cosmebio         cosmebioM1

 

Pokud pochází přírodní kosmetika z francouzsky či anglicky hovořících zemí, můžete na obalu výrobku nalézt logo “EcoCert či „Soil Association Organic Standard“. Obě tyto známky potvrzují, že produkty obsahují suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství a, na rozdíl od známky BDIH, informují o skutečné podílu těchto surovin ve výrobku.  Původně pouze certifikační a kontrolní orgán pro ekologické zemědělství EcoCert patří dnes mezi největší certifikační společnost pro organické kosmetické výrobky.  Od roku 2002 nabízí dva certifikáty - „Ecocert ECO“ pro produkty, jejichž obsah je z 95 % přírodního původu, 5% všech a 50 % rostlinných složek ekologického původu. Přísnější „EcoCert BIO“označuje výrobky, které pochází z 95 % z přírodních surovin a 10 % všech a 95% rostlinných složek ve výrobku je bio původu. 

 

 

 

Procentuální podíl složek z ekologického zemědělství je uváděn na obalu. Na českém trhu lze s touto známkou zakoupit například dánskou kosmetiku značky Urtekram.

Obdobná známka „Charte Cosmebio“, udělovaná francouzskou obchodní asociací výrobců ekologické kontrolované kosmetiky Cosmebio, (u nás např. francouzská značka Oléanat) vychází rovněž ze standardů EcoCertu.

Britská Soil Association Certification Limited (certifikace kosmetickýchvýrobků od roku 2002) zaručuje v případě přírodní kosmetiky minimálně 70% podíl organických složek ekologického původu (i zde je konkrétní procento na každém výrobku ještě uvedeno); pro výrobky označené pouze slovem „organic“ a logem je pak závazné minimum 95%. Na našem trhu má tuto značku např. Ecover.

 


 

 

CCPB je italská certifikační společnost zaměřující se na přírodní a organické produkty. 

Výrobní standard pro tento systém obsahuje minimální požadavky na získání dvou typů produktů: organické kosmetiky a kosmetiky s organickými přísadami, které jsou klasifikovány podle obsahu surovin pocházejících z ekologického zemědělství.

Co je organická kosmetika

Aby mohl být kosmetický přípravek nazýván Organic, musí obsahovat minimální množství a suroviny musí být 95% organické: při výrobě není možné používat deriváty z ropy: parafín, formaldehyd a barviva syntetického původu. Tyto složky jsou nahrazeny rostlinnými deriváty, bezpečnější pro lidské zdraví as větší pozorností k ochraně životního prostředí. Certifikovaná kosmetika má více afinity k pokožce díky omezené přítomnosti syntetických látek a ve skutečnosti je doporučeno používat přírodní ingredience, jako jsou květinové vody, rostlinné oleje, esenciální oleje a fytopreparáty, pokud jde o ekologické zemědělství. Organická kosmetika neobsahuje gmos ani syntetické parfémy.

cosmeticinaturali-ENG

cosmeticibiologici-ENG-298x300

 

logo-mobile-ita

 



 

Další značkou, která deklaruje, že produkt je zpracován v maximální možné míře ze surovin ekologického zemědělství, je BIO ECO COSMESI, který udílí Italská asociace ekologického zemědělství (AIAB) ve spolupráci s Institutem pro etickou certifikaci (ICEA). Italský certifikát zaručuje netestování konečného výrobku na zvířatech, absenci GMO a použití výhradně přírodních surovin, které pochází v maximálně možné míře z ekologického zemědělství či kontrolovaného sběru ve volné přírodě. Kosmetiku s tímto certifikátem lze na našem trhu koupit například pod značkou Extratissima BIO či Hedera Natur.

 

                            bio-eco-cosmeci


Certifikaci kosmetiky vyráběné z ekologických surovin udílí v současnosti i česká, kontrolní obecně prospěšná společnost KEZ (Kontrola ekologického zemědělství), která nyní certifikuje přírodní kosmetiku značkou CPK (Certifikovaná přírodní kosmetika) a přírodní kosmetiku s obsahem surovin z ekologického zemědělství značkou CPK bio. Mezi české výrobce kosmetiky, kteří získali tuto značku jsou společnosti Botanicus, Nobilis Tilia či Salus.

                             CPK-bio1 (1)

                             CPK


 V roce 2006 se v České republice objevila ochranná známka “Organic product”, kterou uděluje Sdružení pro cenu České republiky za jakost. Spotřebitel, který bude pod tímto slovním spojením očekávat kosmetiku s obsahem biosurovin, může být ale značně rozčarován. Známka, která názvem jasně evokuje certifikovanou biokosmetiku, garantuje sice minimálně 80% obsah přírodních ingrediencí, avšak bez ohledu na původ surovin! Certifikát zatím obdržely vonné koupelové oleje Original ATOK.

                                organic-product (1) 

True Friends of Natural and Organic Cosmetics aneb NaTrue svým certifikátem stvrzuje, že výrobky jsou alespoň z pětasedmdesáti procent přírodního původu. Podmínkou jeho získání přehledně uvedené složení dle INCI, průkazný původ surovin, informace o procesu výroby a samozřejmě označení, kolik procent přírodních látek výsledný produkt obsahuje. Tyto parametry NaTrue kontroluje přímo ve výrobě, nikoliv pouze na základě dokumentace. Můžete se spolehnout, že všechny suroviny ve výrobku s tímto logem jsou původu přírodního, či v kvalitě bio, a neobsahují složky umělé parfemace, geneticky modifikované suroviny, syntetická barviva a konzervanty a ani produkt ani jeho složky nebyly testovány na němých tvářích. Certifikát je udělován na dva roky, po jejich uplynutí je třeba certifikační proceduru opakovat. 

                    NaTrue

Bez umělých aromat a barviv, netestované na zvířatech, biologicky rozložitelné obaly, šetrnost k životnímu prostředí, alespoň 95 % přírodních složek v obsahu výrobku, žádné minerální oleje a ropné produkty. To vše musí splnit výrobek, ucházející se o certifikát Natural Products Association, který uděluje společnost NPA, vzniklá již v roce 1936. Mnoho produktů, pyšnících se tímto certifikátem, je též distribuováno ve znovunaplnitelných obalech.

 

                      NaturalProductsAccociation

 


USDA Organics je americká certifikace pro výrobky splňující kritéria ekologického zemědělství. Cílem americké federální organizace je ochrana životního prostředí, podpora obchodu a komunit. Americké ministerstvo zemědělství jejím prostřednictvím reguluje standardy pro volný sběr divokých plodin, jejich zpracování a balení a také pro ekologické zemědělství. Krom toho kontroluje chování k hospodářskému zvířectvu – volný výběh, krmivo z přírodních zdrojů bez přidaných antibiotik a růstových hormonů. USDA standardy nepovolují použití geneticky modifikovaných surovin, pesticidů a umělých hnojiv, jakožto i dalších chemických látek nepříznivě působících na lidské zdraví.

                                  USDA

NSF certifikát mohou získat výrobci, kteří při produkci využívají obnovitelné zdroje, jako je například sluneční a větrná energie. Jedná se o americký certifikát, udělovaný již od roku 1944. Setkáte se s ním na širokém spektru produktů od potravin přes výrobky pro osobní a domácí hygienu, až po krmiva pro domácí zvířata a bazénovou chemii. Uvnitř obalu s tímto certifikátem najdete také minimálně 70 % složek v kvalitě bio.

                              NSF

 

Vegan – bez živočišných produktů a netestováno na zvířatech, to jsou základní podmínky britské Vegan Society pro získání tohoto certifikátu. S logem s květinkou získáte produkt vyrobený v souladu s filozofií veganského životního stylu. Nenajdete v nich tedy mléko, vejce, med, živočišné tuky a samozřejmě nejsou testované na zvířatech.

 

                           vegan                                  


 

Stále větší oblibu si u spotřebitelů v EU nalézá také přírodní kosmetika zohledňující při výrobě vedle ekologického i sociální rozměr. Tzv. etická kosmetika zahrnuje výrobky, jejichž produkce a distribuce probíhá v souladu s lidskými právy, bez využívání a vykořisťování osob, s ohledem na welfare a ochranu životního prostředí. Nejčastěji bývá tato kosmetika spojována s mezinárodní značkou Fair Trade. Výroba probíhá v souladu s pravidly spravedlivého obchodu – suroviny pochází z rozvojových zemí, jejich výkup probíhá dle zásad trvale udržitelného rozvoje, s garancí výkupních cen s přiměřeným ziskem. Běžná bývá dlouhodobá podpora místních komunitních aktivit či zaměstnávání znevýhodněných sociálních skupin. Příkladem takové kosmetiky je u nás dánská značka Urtekram, francouzská L’Occitane či britská Lush.

                             fair-trade 

značka-kralik

Kromě již zmíněných certifikátů existuje jednotné mezinárodní kritérium, zohledňující (ne)testování na zvířatech. Jedná se o HCS (Humane Cosmetics Standard), který vznikl v roce 1998 díky koalici organizací na ochranu zvířat z Evropy a Severní Ameriky. Kromě zkratky HCS jsou výrobky označeny logem králíčka (pozor, podobných obrázků lze vidět více, ale pravý „HCS králíček“ je jenom jeden). Certifikát udělují jednotlivé organizace, sdružené v Evropě pod hlavičkou Evropské koalice za ukončení pokusů na zvířatech (ECEAE). Českou republiku zde nově zastupuje nevládní organizace Svoboda zvířat, která prozatím poskytuje informace k tématu a udělení certifikátu může zprostředkovat. 

 

Firmy označené certifikátem HCS nesmějí pokusy na zvířatech samy provádět ani je zadávat jako zakázku jiným subjektům. Kromě toho nesmějí používat ingredience, které byly na zvířatech po určitém datu nově otestovány. Bohužel, po logu HCS bude zájemce na českém trhu pátrat většinou marně; jednou z výjimek je americká kosmetika značky Jason či nové produkty značky Urterkram. Existují ovšem také značky, které kritéria splňují, ačkoliv certifikát nemají – například proto, že o něj výrobci neusilovali nebo netestování na zvířatech automaticky vyplývá z podmínek certifikátů, které již vlastní. Podrobný seznam je na stránkách Svobody zvířat.

 

 

Tento web používá soubory cookie. Dalším procházením tohoto webu vyjadřujete souhlas s jejich používáním.