AKTUÁLNĚ JSME PRO VÁS V LÍČÍRNĚ KAŽDÝ VŠEDNÍ DEN 9 - 19 HODIN

CERTIFIKÁTY NAŠICH PRODUKTŮ


 

CO JE ORGANICKÁ ,,PŘÍRODNÍ'' KOSMETIKA A JAK SE V NÍ VYZNAT?

 

99f08fb140ccb6ee7186b623102745e9

Stále se rozšiřující škála výrobků, zvyšující se počet prodejních míst, růst tržeb a zájem spotřebitelů o cokoliv „přirozeného a původního“. To vše vytváří z přírodní kosmetiky, vedle wellness a kosmetiky pro muže, jeden z největších kosmetických trendů současnosti. Zatímco se kosmetické firmy a drogistické řetězce předhání v uvádění dalších značek na trh, nejasnosti o tom, co skutečně znamená označení „přírodní“ či „organické“, zůstávají. Koupíte-li si „přírodní“ krém, šampón nebo make-up, může se jednat o výrobek, v němž mohou naprosto převažovat syntetické složky, navíc testované na zvířatech. O „ekologickém“ původu rostlinných složek se můžete rovněž jen dohadovat. Stěžovat si nemáte kde, protože nic z toho není v rozporu se zákonem.

Pravda – některé značky mají tak dobré jméno, že tvrzením typu „bez syntetických přísad“ nebo „netestováno na zvířatech“ spotřebitelé prostě důvěřují. Přesto existují některé standardy a certifikáty, které mohou orientaci na trhu usnadnit. Hledisek při výběru můžete uplatnit hned několik.

Co si představit pod pojmy organická či bio-kosmetika? Obecně vzato, přírodní kosmetika by měla obsahovat pouze nebo převážně přírodní ingredience, tedy takové, které pocházejí z rostlin nebo minerálů. 

Jednotlivé standardy přitom připouštějí různé procento zastoupení syntetických složek, obvykle od 0 % do 30 %. Nejednotný je přístup k užívání syntetických konzervantů, živočišných látek, případně k požadavkům na ekologická balení. Označení organická kosmetika nebo biokosmetika se většinou chápe ještě přísněji – složky by měly v maximálně možné míře pocházet z kontrolovaného ekologického zemědělství a nebo z kontrolovaného sběru na přísně vybraných lokalitách. Nesmí být testovány na zvířatech a obsahovat GMO. Používání ropných derivátů, syntetických barviv, parfémů a konzervantů je zakázáno. Podmínkou je možnost zpětného ověření původu vstupních bio surovin, bez ohledu na zemi zpracování. Povinností je i užití recyklovatelných obalových materiálů, pravidlem je pak balení pouze do nejnutnějších obalů.

Zatímco značení biopotravin podléhá legislativě Evropské unie, používání termínů „bio“ či „přírodní“ v kosmetickém průmyslu není zatím zákony nijak omezeno. V praxi to znamená, že si každá země, asociace či dokonce jednotlivý výrobce může zatím definovat pojem „přírodní kosmetika“ dle vlastních kritérií. Snaha o zjednodušení stávající situace je na místě. Jak dokazuje úspěch certifikovaných biopotravin v Evropě, spotřebitelský potenciál zájemců o přírodní produkty je obrovský.

 

Známky, které pomohou


 

Internationaal_logo_Demeter

Biodynamické zemědělství představuje alternativní způsob hospodaření v zemědělství, popsaný rakouským zakladatel antroposofie, filosofem, pedagogem a esoterikem Rudolfem Steinerem. Nejen on si začal všímat, že potraviny, s nimiž se denně setkává, mají naprosto odlišnou chuť od stejných potravin z dětství. Správně usoudil, že za změnu chuti a kvality může drancující způsob zemědělství, používání dusíkatých hnojiv a masový rozvoj produkce potravin.

Roku 1924 zorganizoval přibližně pro stovku posluchačů Steiner ve Slezsku sérii přednášek, ve kterých objasnil svou ideu "zemědělského organismu", spočívající v ohleduplném způsobu zemědělství obohaceném o nový způsob hnojení a oživování půdy, využívající speciální biodynamické preparáty zlepšující odolnost plodin. Součástí biodynamického způsobu pěstování plodin je také zohledňování kosmických procesů - počítá s vlivem planet, hvězd, měsíce, slunce, souhvězdí a jejich umístění ve zvěrokruhu. 

Roku 1928 byla zavedena ochranná značka Demeter pro označení produktů biodynamického zemědělství. Tuto značku mohou nést pouze produkty či farmy, jež kromě dodržení požadavků a směrnic pro ekologické zemědělství dané země, splňují přísný Demeter standard. 

Certifikované ingredience Demeter najdete v AEOS (aktive energised organic skincare)

 


  

BDIH

Nejstarší, původně pouze v Německu platná známka kvality z roku 1996  (uděluje ji německá asociace BDIH –Spolkový svaz německých podnikatelů v průmyslu a obchodu sdružující obchodní a výrobní  firmy z oblasti farmacie, health care produktů, potravinových doplňků a kosmetiky), je dnes jednou z nejčastěji užívaných ochranných známek i na mezinárodní úrovni. 

Výrobky s certifikátem BDIH nemohou obsahovat ropné produkty, syntetické konzervační a vonné látky ani syntetická barviva. Suroviny se nesmějí získávat z mrtvých zvířat a výrobky ani složky nesmějí být na zvířatech testovány. Rostlinné suroviny pocházejí, pokud je to možné, buďto z ekologického zemědělství nebo z kontrolovaných sběrů ve volné přírodě. Splnění podmínek posuzuje mezinárodní institut Ecocontrol v Osterode.

Pozor: známka BDIH nemusí nutně znamenat, že se jedná o bioprodukt! V době, kdy směrnice vznikala, nebyl na ekologický původ přírodních surovin kladen takový důraz jako nyní. Z těchto důvodů v názvu nejsou výrazy „bio“ ani „organic“, ale „Kontrollierte Natur Kosmetik“. Ačkoliv jsou při výrobě používány zpravidla certifikované biosuroviny, jejich skutečný podíl v konečných výrobcích není na obalu procentuelně deklarován. 

 


 

ecocert           Soil-association          Cosmebio         cosmebioM1 

Pokud pochází přírodní kosmetika z francouzsky či anglicky hovořících zemí, můžete na obalu výrobku nalézt logo “EcoCert či „Soil Association Organic Standard“. Obě tyto známky potvrzují, že produkty obsahují suroviny z kontrolovaného ekologického zemědělství a, na rozdíl od známky BDIH, informují o skutečné podílu těchto surovin ve výrobku.  Původně pouze certifikační a kontrolní orgán pro ekologické zemědělství EcoCert patří dnes mezi největší certifikační společnost pro organické kosmetické výrobky.  

Od roku 2002 nabízí dva certifikáty - „Ecocert ECO“ pro produkty, jejichž obsah je z 95 % přírodního původu, 5% všech a 50 % rostlinných složek ekologického původu. Přísnější „EcoCert BIO“označuje výrobky, které pochází z 95 % z přírodních surovin a 10 % všech a 95% rostlinných složek ve výrobku je bio původu. Procentuální podíl složek z ekologického zemědělství je uváděn na obalu. 

Obdobná známka „Charte Cosmebio“, udělovaná francouzskou obchodní asociací výrobců ekologické kontrolované kosmetiky Cosmebio, vychází rovněž ze standardů EcoCertu.

Britská Soil Association Certification Limited (certifikace kosmetickýchvýrobků od roku 2002) zaručuje v případě přírodní kosmetiky minimálně 70% podíl organických složek ekologického původu (i zde je konkrétní procento na každém výrobku ještě uvedeno); pro výrobky označené pouze slovem „organic“ a logem je pak závazné minimum 95%. 

 


 

cosmeticinaturali-ENG   cosmeticibiologici-ENG-298x300   logo-mobile-ita

CCPB je italská certifikační společnost zaměřující se na přírodní a organické produkty a na ekologické kontrolované zemědělství.

Výrobní standard pro tento systém obsahuje minimální požadavky na získání dvou typů produktů: organické kosmetiky a kosmetiky s organickými přísadami, které jsou klasifikovány podle obsahu surovin pocházejících z ekologického zemědělství.

CO JE ORGANICKÁ KOSMETIKA

Aby mohl být kosmetický přípravek nazýván Organic, musí obsahovat minimální množství surovin z 95%  organických a ingredience musí být z 95% certifikované (Natural min. 90% přírodních ingrediencí): při výrobě není možné používat deriváty z ropy: parafín, formaldehyd a barviva syntetického původu. Tyto složky jsou nahrazeny rostlinnými deriváty, bezpečnější pro lidské zdraví a s větší pozorností k ochraně životního prostředí. Certifikovaná kosmetika má více afinity k pokožce díky omezené přítomnosti syntetických látek. V této kosmetice je stanoveno používat přírodní ingredience, jako jsou květinové vody, rostlinné oleje, esenciální oleje a fytopreparáty, z ekologického zemědělství. Organická kosmetika neobsahuje gmos ani syntetické parfémy.

     


 certified-organic-ofc

Organic Food Chain. OFC potvrzuje australský národní organický standard, jeden z nejvyšších světových standardů pro bio kosmetiku. Když uvidíte tento symbol na krabici, je vaší zárukou, že produkt obsahuje více než 70% certifikovaných organických složek.

  

 


 

NaTrueVelky

True Friends of Natural and Organic Cosmetics aneb NaTrue svým certifikátem stvrzuje, že výrobky jsou alespoň z pětasedmdesáti procent přírodního původu. Podmínkou jeho získání přehledně uvedené složení dle INCI, průkazný původ surovin, informace o procesu výroby a samozřejmě označení, kolik procent přírodních látek výsledný produkt obsahuje. Tyto parametry NaTrue kontroluje přímo ve výrobě, nikoliv pouze na základě dokumentace. Můžete se spolehnout, že všechny suroviny ve výrobku s tímto logem jsou původu přírodního, či v kvalitě bio, a neobsahují složky umělé parfemace, geneticky modifikované suroviny, syntetická barviva a konzervanty a ani produkt ani jeho složky nebyly testovány na němých tvářích. Certifikát je udělován na dva roky, po jejich uplynutí je třeba certifikační proceduru opakovat. 

 


 

USDA

USDA Organics je americká certifikace pro výrobky splňující kritéria ekologického zemědělství. Cílem americké federální organizace je ochrana životního prostředí, podpora obchodu a komunit. Americké ministerstvo zemědělství jejím prostřednictvím reguluje standardy pro volný sběr divokých plodin, jejich zpracování a balení a také pro ekologické zemědělství. Krom toho kontroluje chování k hospodářskému zvířectvu – volný výběh, krmivo z přírodních zdrojů bez přidaných antibiotik a růstových hormonů. USDA standardy nepovolují použití geneticky modifikovaných surovin, pesticidů a umělých hnojiv, jakožto i dalších chemických látek nepříznivě působících na lidské zdraví.

 


biologico-UE-300x200 images

Blogogické zemědělství je jednoznačně lepší jak pro naše prosředí tak pro náš organismus, pracuje s v souladu s přírodou a né proti ní. Ingredience v našich produktech jsou kontrolované a certifikované ECOGRUPPO Italia. 

Certifikované ingredienceECOGRUPPO najdete v (M)anasi 7


 vegan

Vegan – bez živočišných produktů a netestováno na zvířatech, to jsou základní podmínky britské Vegan Society pro získání tohoto certifikátu. S logem s květinkou získáte produkt vyrobený v souladu s filozofií veganského životního stylu. Nenajdete v nich tedy mléko, vejce, med, živočišné tuky a samozřejmě nejsou testované na zvířatech.


 

 fair-trade

Stále větší oblibu si u spotřebitelů v EU nalézá také přírodní kosmetika zohledňující při výrobě vedle ekologického i sociální rozměr. Tzv. etická kosmetika zahrnuje výrobky, jejichž produkce a distribuce probíhá v souladu s lidskými právy, bez využívání a vykořisťování osob, s ohledem na welfare a ochranu životního prostředí. Nejčastěji bývá tato kosmetika spojována s mezinárodní značkou Fair Trade. Výroba probíhá v souladu s pravidly spravedlivého obchodu – suroviny pochází z rozvojových zemí, jejich výkup probíhá dle zásad trvale udržitelného rozvoje, s garancí výkupních cen s přiměřeným ziskem. Běžná bývá dlouhodobá podpora místních komunitních aktivit či zaměstnávání znevýhodněných sociálních skupin. Příkladem takové kosmetiky je u nás dánská značka Urtekram, francouzská L’Occitane či britská Lush.

 


Snímek obrazovky 2020-04-11 v 2.19.56

Kromě již zmíněných certifikátů existuje jednotné mezinárodní kritérium, zohledňující (ne)testování na zvířatech. Jedná se o HCS (Humane Cosmetics Standard), Cruelty Free a Not Tested On Animals, Kromě zkratky jsou výrobky označeny logem králíčka (pozor, podobných obrázků lze vidět více, ale pravý ,,králíček,, je jenom jeden). Certifikát udělují jednotlivé organizace, sdružené v Evropě, USA nebo Austrálie pod hlavičkou koalice za ukončení pokusů na zvířatech. Českou republiku zde nově zastupuje nevládní organizace Svoboda zvířat, která prozatím poskytuje informace k tématu a udělení certifikátu může zprostředkovat. 

Firmy označené certifikáty HCS, Cruelty Free a Not Tested On Animals nesmějí pokusy na zvířatech samy provádět ani je zadávat jako zakázku jiným subjektům. Kromě toho nesmějí používat ingredience, které byly na zvířatech po určitém datu nově otestovány. Existují ovšem také značky, které kritéria splňují, ačkoliv certifikát nemají – například proto, že o něj výrobci neusilovali nebo netestování na zvířatech automaticky vyplývá z podmínek certifikátů, které již vlastní. Podrobný seznam je na stránkách Svobody zvířat.


 

BCorp_Logo

Certifikace organizace B-Corporation je nezávislá norma, podle níž mají společnosti podle výsledků svého hodnocení plnit standardy sociální udržitelnosti, environmentální výkonnosti a odpovědnosti a být pro veřejnost transparentní. Certifikace organizace B-Lab se vztahuje na celou společnost, tedy na všechny produktové řady a problémové oblasti. Certifikaci mohou získat ziskové společnosti všech právních podnikatelských struktur.

 


 

logo_1pct-vert_standard_color2

Jedná se o sdružení firem, které v rámci celého světa podporují zdraví naší planety, a to skrze příspěvky v hodnotě 1 % ze zisků na společné konto. Z tohoto konta jsou poté podporovány činnosti zaměřující se na znovuobnovení a revitalizaci přírody.

 


 fsc-logo2Certifikace FSC představuje důvěryhodný systém 1. lesní certifikace a 2. certifikace zpracovatelského řetězce s celosvětovou působností. Díky své transparentnosti, otevřenosti všem zájmovým skupinám a díky striktním sociálním a ekologickým standardům má FSC podporu největších environmentálních organizací. Prostřednictvím certifikace zpracovatelského (spotřebitelského) řetězce je možno zaručit, že konečný výrobek pochází z lesů s certifikátem FSC. V praxi to znamená, že každý zpracovatel ve zpracovatelském řetězci od lesa k zákazníkovi musí získat certifikát FSC. To dává zákazníkovi jistotu, že kupuje výrobek z šetrně obhospodařovaných lesů.